De economische pijler : een middel, geen doel

Onze leuze is: “de economie is een middel, geen doel op zich”. ’t Is te zeggen, de economie is iets dat ons in staat stelt een project te realiseren, niet om rijkdom te verwerven. Om te kunnen bestaan moet het festival rendabel zijn, maar in geen enkel geval trachten we geld te verdienen op de rug van cultuur. Esperanzah! weigert te vervallen in de businesscultuur. Voor ons is geld een middel, geen doel. We willen de dingen anders doen en tonen aan de bezoekers, die eerst en vooral burgers zijn, dat het mogelijk is om zaken anders aan te vatten.

Ambachtslui en restauranthouders: Aan de handelaars vragen we waar de verkochte producten vandaan komen. De restauranthouders worden aangeraden hun producten te kopen via een korte distributieketen en we brengen ze in contact met verenigingen die actief zijn in dat domein. Het doel hiervan is deze spelers te informeren dat het mogelijk is om kwaliteitsproducten aan te bieden zonder extra kosten of werk. Voor 2013 stellen we ons het volgende doel: volledig duurzame maaltijden aanbieden, waarbij de korte distributieketen centraal staat.

Leveranciers: De zoektocht naar ethische leveranciers wordt elk jaar verfijnd om de festivalgangers producten aan te bieden die afkomstig zijn van ethische bedrijven van dichtbij.

Financiële partners en sponsors: De keuze van onze financiële partners en verenigingen steunt vooral op ethische criteria die op één lijn staan met ons maatschappelijk doel en de strijd die wij leveren voor een eerlijkere en meer democratische samenleving. Het is niet voldoende een geldbuidel aan te dragen, in tegendeel, wij weigeren sponsors die geen ethisch engagement hebben. Op Esperanzah! zult u geen bank vinden die de wapenindustrie sponsort. Geen multinational die softdrink uitdeelt in plastieken flesjes en die het Zuid-Ameriaanse continent ontrooft van zijn bomen en zijn water. Geen bier van een bepaald Belgisch merk maar dat geproduceerd wordt in een lageloonland waar sociale bescherming tot een minimum herleid is, terwijl die delokalisatie wij ons honderden werkers naar de dop gestuurd heeft.

U zal daarentegen wel, en voor het derde jaar op rij, de bieren van de Brouwerij van Silly vinden. Het familiebedrijf dat sinds vijf generaties bestaat, past zich jaar na jaar aan de verzoeken van het festival aan. Dit jaar brengt de brouwerij een nieuw product: Silly Pils BIO, haar eerste biobier, pure malt hop uit biologische landbouw, erkend door Certisys (onder de referentie BE-BIO-01 EU Landbouw). De Brouwerij van Silly heeft beslist dit biologische bier te produceren om beter in te gaan op de verzuchtingen van de consumenten die kwaliteitsproducten zoeken geproduceerd door onafhankelijke en familiale bedrijven. De Silly Pils BIO wordt gecommercialiseerd in flesjes van 25cl maar zal speciaal voor Esperanzah! van het vat getapt worden.

De Crédal: Deze coöperative van alternatief crediet steunt sociale projecten in Wallonië en Brussel die geen toegang hebben tot een bankkrediet en heeft ervoor gezorgd dat Esperanzah! de nodige middelen heeft om plaats te kunnen vinden. De Crédal is ook de officiële munt voor de aankoop van drank op het festivalterrein. Het concept bestaat erin de festivalgangers te sensibiliseren voor de idee dat geld, ondanks de heersende ideeën, wel degelijk een kleur heeft. Ons geld, of beter gezegd het gebruik dat we er al dan niet van maken, is niet neutraal. Het concept van verantwoord consumeren mag dan al stilaan ingeburgerd raken bij het grote publiek, het concept “verantwoord sparen” staat nog in zijn kinderschoenen.

Andere ethische sponsors hebben zich geassocieerd met het festival. De Awiph en Christelijke Mutualiteit gaan hun eerste collaboratie aan met het festival. CNCD-11.11.11 maakt zijn grote comeback en het magazine Imagine demain le monde (een Belgisch informatie- en opiniemagazine volledig onafhankelijk van alle persgroepen en van alle partijstructuur) sluit zich aan bij de ontwikkeling van het festival.

We hebben het er niet vaak over, maar door deze sponsor- en partnerkeuze onderscheidt Esperanzah! zich volledig van alle andere festivals. Door die ethiek zien we financiële middelen aan onze neus voorbijgaan om bepaalde projecten op poten te kunnen zetten, maar het stimuleert onze creativiteit en stelt ons in staat sereen, eerlijk en coherent te zijn.

Catering: De catering (het restaurant voor de organisatieverantwoordelijken) is onderworpen aan een nauwkeurig lastenboek waarin de versheid van de producten, seizoensgebonden producten, de korte distributieketen, enz. centraal staan.

Tewerkstelling: De vzw “Z, les Amis d’Esperanzah!” die het festival organiseert, zorgt ook voor tewerkstelling: de vzw heeft twee voltijdse en één deeltijdse medewerker in dienst. Bovendien wordt jaarlijks ook het equivalent van twee deeltijdse banen voor zes maanden gecreëerd. Zij levert ook alle verantwoordelijken voor de organisatie en een groot aantal medewerkers (SMart-contracten, …).

Partenaires du festival Esperanzah! 2010